Ostatko koulutuksia?

Ostatko koulutuksia?

Tykkään, kun saan työssäni kouluttaa, valmentaa ja fasilitoida asiakaspalvelutyön ja sen johtamisessa tarvittavia kompetensseja. Työn merkitys ja tulokset näkyvät paitsi asiakkaalle ja oppijoille, myös isolle asiakaskunnalle. Koulutuksen tai pitemmän valmennushankkeen jälkeen pysähdymme asiakkaan kanssa valmentavan palautteen ääreen. Mietimme koulutuksen vaikuttavuuden näkökulmasta, missä onnistuttiin ja mitä olisi voitu tehdä toisin.

Omasta työstään on helppo poimia kehityskohteita. Yksi keskeinen kehittämiskohteeni on sinnikkäämpi ote osallistujatietojen selvittämisessä. Koska oppimisen edistämisessä on aina kyse yksilöön vaikuttamisesta, oppijoiden taustat ovat tosi tärkeitä. Olen huomannut, että tiedon jakaminen organisaatiosta ulos on joskus vaikeaa: on GDPR:ää, kiirettä ja keskeneräisiä systeemejä, josta ei vielä tietoja ole saatavissa. Haluan myös jatkossa jämäkämmin pysähtyä pohtimaan toimeksiantajan kanssa sellaisia valintoja, joilla koen olevan ison roolin valmennuksen lopputuloksissa. Näitä ovat tavoitteet, osallistujatiedot, organisaatiokulttuuri, tilat ja esimiesten osallistuminen.

Koulutuksista voisikin tulla vieläkin onnistuneempia, jos

Toimeksiantajana määrittelet koulutukselle tavoitteet, selvennät odotuksia ja konkretisoit miten tiimin tekeminen, käytänteet ja puheet muuttuvat valmennuksen myötä. Mitä asioita tehdään silloin enemmän? Mitä asioita tehdään vähemmän? Ja koska tekeminen muuttuu, muuttuvat myös tulokset. Miten? Löydät myös liiketoiminnan mittareita muutosta kuvaamaan. 

Kerrot vielä enemmän osallistujista. Keitä he ovat? Virkaikä, työkokemus ja koulutustaso. Mitä osallistujat jo osaavat ja miten heitä on aiemmin koulutettu? Minkälaisia ovat olleet valmennukset, joihin he ovat aiemmin osallistuneet? Kouluttajana toki selvitän suoraan osallistujien odotuksia, mutta tutustuminen koulutusrekisteriin tai osaamiskarttaan olisi melkoinen plussa suunnitteluun!

Kuvaat organisaationne työnkulttuuria ja osallistujien oppimiskäsitystä. Tämä on vaikea aihe, johon kuitenkin kannattaa paneutua. Kysymys liittyy opetusmenetelmien valintaan ja siihen, kuinka paljon osallistujat ovat valmiita itse panostamaan oman oppimisensa edistämiseen. Kysymyksen pohdinta antaa arvokasta tietoa kouluttajalle organisaatiokulttuuristanne. Hyvä tapa selvittää näitä asioita, on pyytää kouluttajaa jututtamaan valmennukseen osallistujia. Jos se suinkin on mahdollista, suosittelen!

Mahdollistat koulutuksen toteutumisen tarkoituksenmukaisissa tiloissa. Me kouluttajat ja fasilitaattorit kyllä kerromme tilatoiveista. Moni koulutus jää teholtaan huonoksi juuri tilojen takia. Tarjolla usein on pienehkö neukkari, joissa ryhmäpohdintojen muodostaminen on haastavaa. Parhaimpia ovat tilat, joissa on ilmaa, ja joissa osallistujat pääsevät liikkumaan ja käyttämään työskentelyssä seinä- ja pöytäpinta-alaa joustavasti. 

Jos olet esimies, ja aiot osallistua koulutukseen, osallistuthan ”me ja mukana”-asenteella. Innostusta ja aktiivisuutta kyllä tappaa tehokkaasti esimies tai esimiehet, jotka tulevat mukaan seinäruusuiksi tekemään ja puhumaan omia juttujaan. Tai vain seuraamaan, mitä koulutuksessa tapahtuu. Auts! Jos pelkäät, että tiimiläiset eivät osallistu sinun ollessasi paikalla, osallistu ihmeessä! Luottamuksen rakentaminen alkaa yhteisistä keskusteluista ja eri näkökulmien ymmärtämisestä. Sinunhan ei tarvitse, eikä ole toivottavaakaan olla isosti äänessä. Koulutustilaisuudet ovat ihan parhaita hetkiä läsnäoloon, aktiiviseen ja toisten näkemyksiä arvostavaan kuunteluun. Voit myös sanoittaa läsnäoloasi ja tavoitteitasi tilaisuuden alussa.  Kuten muidenkaan liiketoimintaprosessien, oppimisen edistämisen vastuuta on vaikea siirtää ulkoiselle toimijalle, jos prosessi ei sisäisestikään oikein toimi.

Juuri nyt moni meistä suunnittelee syksyn koulutuksia ja työpajoja. Onkin oiva tilaisuus samalla miettiä, miten itse voi parhaalla mahdollisella tavalla vaikuttaa siihen, että koulutuksesta, valmennuksesta tai tapahtumasta tulee mahdollisimman vaikuttava. Ja me kumppaneinanne lupaamme yhä sinnikkäämmin kysellä ja selvittää koulutuksien ja valmennuksien onnistumisen edellytyksiä. Se, jos jokin, on omaa ammattillista osaamistamme. Yhdessä siis paremmin!

–      Elina