Innostuksen ja uudistusmyönteisen tiimin käyttövoima

Uusi vuosi on kiva aloittaa uudella otteella, privaatisti ja työssä. Innostunut ja kehittämismyönteinen työkulttuuri on monen tiimin tavoite. Sitä vahvistaa esimiehen to-do listan uuden vuoden lupaus Employee first, ja samalla vahvistuu asiakasrajapinnassa Customer first -kokemus. 

Pohdimme yhdessä 12 asiakaspalvelun kehittäjän ja esimiehen kanssa marras-joulukuun taitteessa innostuneen organisaation käyttövoimaa itseohjautuvamman asiakaspalvelun teemalla. Miten johto, esimiehet ja koko työyhteisö voivat toimia innostuneen ja kehitysotteisen työkulttuurin vahvistamiseksi?  Rakensimme yhdessä asiakaspalvelun asiantuntijoiden kanssa itseohjautuvan asiakaspalvelun käyttöjärjestelmää ja tunnistimme sellaisia rakenteita ja tekemisiä, jotka edistävät haluttuun työkulttuuriin siirtymistä. 

Pohdintojen kiteytykset haluamme jakaa kanssasi. Tässä yhdeksän keinoa jatkojalostukseen ja käyttöösi, ole hyvä! Ajatustemme myötä toivotamme sinulle ja tiimillesi parhainta innostuksen ja osallistumisen vuotta 2019! Olkoon vuosi idearikas ja työn imuinen.    

– Elina

Organisaatiorakenteet ja työtilat

Pyri rakentamaan aito tiimi, madaltamaan tietoisesti rakenteita ja kiteyttämään roolit, tarkoitus ja tiimin tavoitteet. Kirjoita ja pohdi tiimin kanssa yhteisiä pelisääntöjä. Mahdollista tilojen käytöllä yhteinen oleminen ja tekeminen. 

Ison kuvan ja suunnan selkeytys

Ota tiimi mukaan suunnitteluun. Tee sähköinen kysely, järjestä teemakohtaisia keskustelufoorumeita ja fasilitoi ihmekysymyksiä. Innostu itse yhteisön näkemyksellisyydestä. Linkitä organisaation isoon kuvaan. 

Työn merkitys

Purista ulos aidosti: miksi tätä työtä tehdään? Mitä tapahtuisi, jos asiakaspalvelu ei olisi työssään? Arvosta ja käy visiitillä asiakaspalvelussa, erityisesti, jos itse työskentelet jossain kauempana asiakasrajapinnasta. 

Tieto

Pyri tiedon kaikkinaiseen läpinäkyvyyteen. Ilman tietoa, ei ole mahdollista olla itseohjautuva,ainakaan organisaation toivomaan suuntaan. 

Päätöksenteko

Mistä tiimi tietää, mistä se voi päättää?  Laadi tiimin päätöksenteon matriisi. 

Palaverit ja toiminnan rytmi

Ohjaa tiimiä organisoimaan ja priorisoimaan päivittän / viikottain työt itse: kuka tekee ja mitä. Neuvotelkaa tiimisopimuksia. Samalla opetelkaa taidokasta osallistumista.

Ennakointiin perustuva, autonominen työvuorosuunnittelu

Ennusta asiantuntijoiden ja sidosryhmien kanssa työn ja tekemisen määrää, mutta anna palveluhenkilöstön itse määritellä työvuorot. Googlaa myöa autonominen työvuorosuunnittelu, saatat yllättyä.  

Osaaminen

Kehitä rakenteet palvelemaan systemaattista henkilöstön osaamisen kehittämistä. Aloita jo rekrytoinnista, kuuntele myös hakijan sisäistä motivaatiota, kun valitset! Kaikki eivät ole sopivia. Huomioi tiimi osaajien hankinnassa. Saako teillä tiimi osallistua kanssatyöntekijän valintaan?  Monessa paikassa saa.

Ohjeet, politiikat ja kontrolli

Uskalla esimiehenä luopua liiasta kontrollin tarpeesta, luota enemmän vertaisvalmennukseen ja -vastuuseen. Pysähdy kirjallisten ohjeiden äärelle. Ovatko ohjeet riittävän yksinkertaiset vai mikromanageroidaanko teillä niiden kautta työntekoa liikaa? 

Jälkikirjoitus

Innostus työhön syntyy siitä, että saa tehdä asioita, joihin on vahva kiinnostus, riittävä osaaminen ja yhteisön tuki. Henkilökohtainen mahdollisuus tiimissä työn tuunaukseen, job craftingiin, lisää tutkitusti työmotivaatiota ja siten myös työn tuottavuutta. Työn tuunaus on seuraavan co-creation päivämme teema. Jos haluat mukaan sparrailemaan, jätä tästä yhteystietosi! Pidämme sinut tapahtumistamme luupissa.